roosinindia.reismee.nl

Laatste blog

Tijd voor mijn laatste blog vanuit India. Ik vertrek morgen namelijk naar Chennai om daar nog een dagje door te brengen met Chin, een jongen uit Australië die ik hier heb ontmoet en die daar nu met zijn ouders is, en dan vlieg ik donderdag op vrijdag nacht weer naar Nederland na 3,5 maand weg te zijn geweest!

De afgelopen weken stond ik bij de HPB chirurgie (hepato-pancreato-biliaire chirurgie = lever, alvleesklier, galblaas en galwegen). Dit was echt een hele leuke afdeling, ik heb in Maastricht ook veel leverchirurgie gezien dus het was ook niet helemaal nieuw zoals obstetrie die week ervoor.
In tegenstelling tot sommige andere afdelingen namen de artsen hier echt de tijd om me iets te leren! Ook mocht ik assisteren in operaties, heel fijn om even iets te doen na al die weken voornamelijk ‘observeren’. Ik ben ook een aantal dagen naar de POK geweest (poliklinische OK) en heb daar een aantal excisies van lipomen en lymfeklieren gedaan. Studenten leren hier trouwens helemaal niet zulke skills in hun eerste 5 jaar dus ze waren heel verbaasd dat ik kon hechten etc. Ben er na deze weken wel weer achter gekomen dat een compleet beschouwend vak echt niets voor mij is (interne geneeskunde bijvoorbeeld), was echt leuk om weer even bezig te zijn!

Verder ben ik 2 weken geleden een weekendje naar Pondicherry geweest, een Frans plaatsje aan de Westkust. We hebben er vrij weinig anders gedaan dan winkelen en heerlijk eten (o.a. heerlijke croissantjes!!) maar het was echt een super leuk weekend! Die week erna heb ik toen afscheid genomen van 2 Oostenrijkse meisjes en 1 Duits meisje, zij waren ongeveer tegelijk met mij aangekomen dus ik dat afscheid viel heel zwaar, vond het echt jammer dat ze weg gingen. Ben er wel van overtuigd dat we elkaar nog gaan zien! Heel bijzonder hoe je zo hecht met mensen kan worden in zo’n korte tijd. Je bent natuurlijk ook constant samen.

Vorig weekend ben ik een weekendje op de campus geweest, dit jaar bestaat de universiteit 100 jaar dus op vrijdag hebben we 5km gelopen om 06:00 ’s ochtends…… overdag is er teveel verkeer ;). Ik moet zeggen, voor Indiase begrippen was dit erg goed geregeld! Was ook wel leuk! In de avond was er ook weer iets georganiseerd op de campus: live muziek en een soort foodtruck festival, ook leuk! Op zaterdag zijn we naar tiruvannamalai geweest, een plaats die bekend is om zijn ashram. Hebben daar met een gids de ashram bezocht, een tempel en wat grotten. Een ashram is een soort spirituele ontmoetingsplaats waar mensen van over de hele wereld komen om te mediteren en om tot bezinning te komen enzo. Was heel bijzonder maar leuk om gezien te hebben en om alle verhalen hierover van de gids te horen.

Gisteren was mijn goodbye-dinner, er zijn echt super veel nieuwe internationale studenten gekomen afgelopen week dus het was druk maar wel heel leuk! Vandaag mijn laatste yoga-lesje, laatste keer chillen op de rooftop en laatste nachtje in mijn kamer.....

Ik besef het nog niet echt dat ik bijna naar huis ga maar ik kijk terug op een ontzettend leuke tijd en ik ben heel dankbaar voor alle mooie herinneringen die ik hier heb gemaakt en alle leuke mensen die ik heb ontmoet. Ook mijn coschap zelf was leerzaam, ook al was het soms wat veel observeren in vergelijking met Nederland, het was absoluut een mooie ervaring om een keer een ziekenhuis in een totaal andere cultuur met een totaal ander gezondheidssysteem te zien! En niet te vergeten alle mooie plekken die ik heb gezien (inclusief de vakantie met kerst met de Dutchies) en natuurlijk mijn reis door Sri Lanka in het begin met Matthijs. De 3,5 maand zijn echt super snel voorbij gegaan.
Maar ik heb ook super veel zin om weer naar huis te gaan en Matthijs, papa, mama, Jip, de rest van de familie en mijn vriendinnen weer te zien! En in een bruine boterham met kaas ;).

Bedankt iedereen voor alle leuke reacties al die tijd!

Liefs, Roos

Onderstaand nog wat foto's van het ziekenhuis, de poli (aan zo'n bureau zitten 2 artsen en dus ook 2 patiënten en zo staan er 4 bureau's in 1 kamer, enorm veel privacy dus..), de kantine waar we vaak eten 's avonds, de run, een foto van van Pondicherry en de laatste foto is een foto van mij en mijn favoriete internationals!


Reacties

Reacties

Papa

Leuke laatste blog Roos ! Tot vrijdag xxx

Tante Ien

Een hele goede terugreis Roos.Fijn dat je er zo goed op terug kan kijken.xx

Demi

Ah Roos wat is het snel gegaan! Nu ben je ècht bijna thuis! Ik ben zo benieuwd naar al je verhalen en foto’s! We zien elkaar heel snel! ? een hele goede reis!

Evelien

Wat een ervaring , Roos!! Ik wens je hele fijne laatste daagjes!! En een goede terug reis!!! ?✈️?✈️?

Loreen

Weer een super leuk verhaal Roos! Geniet nog van je laatste dag daar en een hele goede terugreis! xxx

Thea V. Kessel

Wat een ervaring ,geweldig , zal heel blij zijn als ik je weer zie , tot gauw x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!