roosinindia.reismee.nl

Eerste week!

Hoi allemaal,


Mijn eerste week in India zit er ondertussen op. Na een leuk weekend vorige week, begon afgelopen maandag mijn eerste week in het ziekenhuis! Mijn eerste 2 weken breng ik door bij CHAD (Community Health And Development). Dit is een klein ziekenhuis op 5 minuten lopen van de campus (het grote ziekenhuis is 30 minuten verderop). Dit ziekenhuis is eigenlijk bedoeld voor de mensen die niet genoeg geld hebben om naar het echte ziekenhuis te gaan en levert zorg aan de 80 dorpen rondom Vellore. Het ziekenhuis zelf heeft 80 bedden en levert vooral primaire en secundaire zorg, daarnaast gaat er elke dag een mobiele kliniek naar de dorpjes zelf en vinden er regelmatig huisbezoeken plaats.
Deze week ben ik mee geweest met de mobiele kliniek naar een dorpje in de buurt, hier doen ze eigenlijk 2 dingen: check-ups van zwangere vrouwen en daarnaast zijn ze een soort huisarts waar nieuwe patiënten komen of chronische patiënten die bijvoorbeeld nieuwe medicijnen moeten krijgen. Elk dorpje wordt 1 keer in de 4 weken bezocht. Ook ben ik mee geweest op huisbezoeken, daarbij doen ze wederom check-ups van zwangere vrouwen en baby’s maar hierbij zit ook een groot sociaal aspect. Ze gaan bijvoorbeeld langs families die pas geleden een familielid hebben verloren. Je komt hierbij in hele kleine dorpjes terecht met soms erg primitieve huizen maar iedereen hier is zo ontzettend gastvrij! Zo ongeveer elk huis vroeg of we wat wilden eten of drinken en we kregen denk ik in totaal 50 stukken fruit mee.
Ook ben ik naar een meeting geweest voor net getrouwde koppels, er waren ongeveer 10 koppels waarvan er 9 uitgehuwelijkt waren en het oudste meisje was pas 20 jaar oud. In deze meeting vertelden ze wat er van je wordt verwacht in je nieuwe familie (het is normaal dat de meisjes bij de schoonfamilie intrekken na het huwelijk) en hoe je je moet aanpassen. Het 2e deel ging o.a. over de bevalling, het vaccinatieprogramma van baby’s en voorbehoedsmiddelen. Ik vond het best wel heftig om al deze jonge meisjes te zien, allemaal getrouwd, sommige al zwanger, maar allen wisten ze eigenlijk niks over bevallingen of laat staan de anatomie van het vrouwelijk geslachtsorgaan. Wel erg goed dat deze meetingen bestaan!!
Daarnaast heb ik een tuberculose poli bezocht en een lepra poli, erg interessant.
Je kan als coassistent eigenlijk vrij weinig doen, zeker in vergelijking met Nederland, gelukkig wist ik dit van tevoren wel al. Dit komt omdat de patiënten geen Engels spreken en omdat ze er ook niet zo aan gewend zijn dat coassistenten veel mogen doen. Het observeren zelf is gelukkig ook al erg interessant (o.a. vanwege de enorme cultuurverschillen) en de dokters leggen je graag alles uit en spreken erg goed Engels. Ik verander vaak van afdeling dus dat maakt het gelukkig wel afwisselend, want na de 30e check-up van een zwangere vrouw wordt het observeren soms wel saai ;).

’s Avonds eten we eigenlijk altijd samen met de internationals, op de campus zelf en we gaan ook regelmatig uit eten (kost hier werkelijk niks). Vrijdagavond ben ik naar de verjaardag van Anna geweest, zij woont bij een arts thuis op de campus (verre familie). Hele gezellige avond gehad! Alcohol is op de campus verboden maar bij artsen thuis blijkbaar niet want deze man had echt een enorme kast vol alcohol haha. Gisteren hebben we watervallen bezocht en vanmiddag gaan we een fort bezoeken. Heel leuk om in het weekend wat van de omgeving te zien. Bij de watervallen ook regelmatig op de foto geweest want sommige mensen hebben hier nog nooit een blank persoon gezien haha.

Kortom, ik vermaak me hier prima. Het ziekenhuis is erg interessant, ik heb leuke mensen ontmoet en de avonden en weekenden zijn ook erg gezellig. Deze week zal ik wederom een weekje doorbrengen bij CHAD en volgend weekend ga ik waarschijnlijk een weekendje weg naar Pondicherry, een plaatsje aan de Oostkust.

Groetjes!


CHAD ziekenhuis

Huisbezoeken



Reacties

Reacties

Tante Ien ?

Mooi om te lezen Roos.Veel indrukken .?

Lotte

Ah zo leuk roosje! Ziet er echt leuk uit en de mensen heel lief! Veel plezier!!
Love you

Richard

Indrukwekkend en mooi verhaal Roos! Succes!

Marcel

Toppie hoor blijf genieten van deze bijzondere ervaring??

Hendrine

Mooi verhaal Roos. Super ervaring!
Ik kijk uit naar je verhaal van komende week.
X

Demi

Wauw Roos wat heb je al veel gezien en wat veel indrukken!
Jij hebt je plekje al gevonden, had ook niet anders van je verwacht!
Geniet van al het moois! ?

Thea van kessel

Hoi roos Wat fijn dat je dit doet , dat je ons laat meegenieten van het verblijf daar,met mooie foto,s ik. Vind het geweldig wat je doet liefs oma thea

Eline

Wat ziet het er allemaal gaaf uit Roos! Heel veel plezier en geniet ervan! Ik ben benieuwd naar je volgende post.

O Ineke en o Hans.

Lieve Roosje,
Sorry dat ik wat later reageer. Ik was niet helemaal lekker. Wel bedankt voor je leuke blog en foto's.Wij zijn heel erg blij met je blogs. Fijn dat je het goed maakt en dat je aardige mensen om je heen hebt. Het is een echt avontuur voor jou. Op de foto's zie je er gelukkig uit. Dat vinden wij heel erg fijn. Wij passen nog regelmatig op Zebje. Hij wordt hoe langer hoe leuker. Hij begint al spelletjes te doen en is al helemaal zindelijk. Het wordt hier alweer wat kouder, maar dat vind ik gezellig en laat vaker kaarsjes branden.
Lieve Roosje, veel succes in Vallore en omgeving. Alvast fijne feestdagen toegewenst. Hartelijke groeten, O Ineke en O Hans.

astrid

Wat mooi allemaal Roos

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!