roosinindia.reismee.nl

Kerst en Nieuwjaar in India

Hoi allemaal,

Het is weer een tijdje geleden dat ik mijn laatste blog heb geschreven, dus hoog tijd voor een update over mijn tijd in India! Ik ben voor kerstmis vertrokken naar Kerala, een staat in het Zuid-Westen van India. 11uur in mijn eentje in een Indiase trein want ik zou daar Inez, Niels, Tessa en Timon pas ontmoeten. Super spannend vond ik het haha. Op het station aangekomen stond er nergens aangegeven in welke trein ik moest instappen. Gelukkig had ik snel een groepje jongeren gevonden die me naar de juiste trein hebben gebracht en zelfs naar de goede wagon, de treinen zijn namelijk echt super lang. Ik was de enige Westerse persoon in mijn wagon dus iedereen vond het heel interessant om met me te praten wat me wel een veilig gevoel gaf. Op een gegeven moment ben ik gaan slapen (je hebt bedden in plaats van stoelen in die treinen, zie foto) en toen ik wakker werd zaten er 2 mensen aan mijn voeteneinde, only in India ;). Ze roepen trouwens ook nergens om waar je eruit moet dus het was nog een hele uitdaging om er op het juiste station uit te gaan maar het is gelukt! Een hele ervaring op zich.
Ik heb echt een heerlijke tijd gehad in Kerala. We zijn eerst in Kochi geweest waar we kerst hebben gevierd. Heel raar om kerst te vieren in zo’n warm land maar wel heel leuk om het samen met de Dutchies te vieren. Ook wel weer fijn om na lange tijd weer eens Nederlands te praten. We zijn naar de kerk geweest op kerstavond, hebben geschaatst in een mall, lekker gegeten en zelfs een kerstfilm gekeken. Het is natuurlijk niet hetzelfde kerstgevoel als thuis (lekker knus bij de open haard, verlichte kerstboom en All I want for Christmas op de achtergrond) maar ik moet zeggen dat het wel echt bijzonder was! Daarna naar Alleppey geweest, waar we een dagtour hebben gemaakt over de backwaters, ontzettend gaaf was dat. Vanuit daar zijn we naar Varkala en Kovalam geweest, 2 plaatsjes aan zee waar we weinig anders hebben gedaan dan zwemmen, zonnen en eten. Was wel echt heerlijk en gaf echt een vakantiegevoel. Verder ook dansjes gedaan in 1 van de weinige bars die we gezien hebben tijdens onze reis, cheesenaans gegeten en heel veel spelletjes gespeeld.
In Kovalam hebben we ook Nieuwjaar gevierd. Bleek dat daar in november een tsunami is geweest dus ze vierden daar niet heel veel. Uiteindelijk hadden we een hotel gevonden die een feestje had. Het begon om 19uur met heerlijk eten eindigde om…. 01:00. Hier werd geen alcohol geschonken (zoals op heel veel plekken in India) maar ze schonken voor ons wel bier in koffiemokken (valt natuurlijk totaal niet op). Het was een kort en bijzonder feestje maar ook wel grappig! Vanuit hier zijn we nog naar Munnar geweest waar we echt prachtige natuur hebben gezien! Veel theeplantages en hele mooie bergen waar we ook echt een prachtige hike hebben gedaan.
Kortom, heerlijke tijd met hele leuke mensen! Echt genoten!

Daarna was het weer tijd om terug te gaan naar Vellore, deze keer in de bus. 10uur werden er 14 en we moesten van bus wisselen onderweg zonder duidelijke reden, dus ik was enorm blij om terug te zijn! Was ook wel weer heel leuk om iedereen te zien. Bijna iedereen was met kerst en nieuwjaar weg geweest met familie/vrienden dus was leuk om alle verhalen te horen.

In het ziekenhuis zit ik nu bij obstetrie/gynaecologie. Bij gynaecologie vorige week voor de eerste keer op een Indiase OK gestaan. De gynaecologen hebben netjes steriele pakken aan maar dragen wel sieraden (zelfs horloges?), slippers en maken hun steriele veld ook wel erg ruim (handen houden ze gerust op de rug als ze even moeten wachten). Dit alles was al een hele ervaring op zich. Mensen lopen ook gewoon in en uit de OK. Ze hebben overigens wel echt goede apparatuur en ze zijn best wel ver met bepaalde operatietechnieken.

Ik zit nu bij obstetrie en heb gisteren mijn eerste keizersnedes ooit gezien (ik heb het coschap Moeder en Kind nog niet gehad in NL). Vond het echt heel bijzonder om te zien!
Vandaag een aantal bevallingen gezien (en nee, nog steeds niet flauwgevallen Iris). Wil nu geen kinderen meer denk ik, haha grapje ;). In de labour room wordt er elk half uur een kind geboren en het is echt super druk daar. Aan de low risk kant staan ongeveer 20 bedden met daarin allemaal vrouwen die op het punt staan om te bevallen (in de foto’s hieronder een impressie). Er is dus ook erg weinig privacy. Januari is een erg rustige maand vertelden ze me (ze weten overigens niet waarom). In drukke tijden hebben ze vaak niet eens tijd om de lakens etc van de bedden te verwisselen, echt bizar. De overheid is trouwens bezig met een soort family planning program omdat India op dit moment echt te maken heeft met een overpopulatie en alle sociale en economische gevolgen daarvan. Elk jaar groeit de populatie met 18 miljoen mensen. Ze willen bijvoorbeeld de pil gratis maken in overheids ziekenhuizen, meer aandacht voor spiraaltjes (door hier uitleg over te gaan geven in de dorpjes) en mannen meer betrekken bij family planning in het kader van bijvoorbeeld sterilisatie. Daarnaast is een tijd geleden bijvoorbeeld de wettelijke leeftijd om te trouwen omhoog gegaan naar 18 jaar voor vrouwen.

Deze week vertrekken een hele hoop van m’n nieuwe vrienden hier dus ik ben de dagen nu ook wel een beetje aan het aftellen! Gelukkig zijn er wel veel nieuwe mensen gekomen! Maar omdat ik ook niet zo super veel kan doen in het ziekenhuis, vind ik het observeren nu ook wel weer genoeg geweest ;). Natuurlijk heb ik het nog wel erg naar mijn zin hier en geniet ik van elke dag! No worries.

Tot de volgende!

Roos

Reacties

Reacties

Inge en Koen

Wauw! Wat een mooie foto's en gave verhalen!!!
Geniet van de laatste weken en tot snel :)

Thea van kessel

Lieve roos Wat heb je inmiddels weer veel gezien en meegemaakt. Een fijne vakantie , en nu nog een paar weekjes werken , en dan weer hier bij ons in het heerlijke Nederland veel werkplezier , en tot 2 februari . Lieve groetjes en tot dan xx

Huub

Als ik dat allemaal lees durf ik niet meer over onze familie vakantie van 4 dagen te praten.
11 uur alleen in een trein,het is allemaal een geweldige ervaring.Ik. denk dat je er een betere arts door wordt.

Huub

Ik durf niet over, onze familie vakantie van 4 dagen te praten als ik dat allemaal lees.
11 uur alleen in een trein,je hebt heel wat ervaring opgedaan.
Hierdoor wordt je nog een betere arts..

Simone Mahieu-Aarts

Hoi Roos,
Met veel bewondering heb ik je blog gelezen! Deze ervaring zal voor altijd bij je blijven mooi, dapper en onwijs gaaf dat je deze reis hebt gemaakt om deze ervaringen op te doen! Ik hoop dat je as vrijdag weer veilig thuiskomt! Een goede reis Roos en hopelijk spreek ik je nog een keer! liefs, je nicht Simone.

Simone Mahieu-Aarts

Hoi Roos,
Met veel bewondering heb ik je blog gelezen! Deze ervaring zal voor altijd bij je blijven mooi, dapper en onwijs gaaf dat je deze reis hebt gemaakt om deze ervaringen op te doen! Ik hoop dat je as vrijdag weer veilig thuiskomt! Een goede reis Roos en hopelijk spreek ik

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!