roosinindia.reismee.nl

Sloppenwijken en weekendtripjes

Hallo allemaal,

Het werd weer eens tijd om jullie op de hoogte te brengen van mijn India-avonturen. Er zijn alweer ruim 2 weken voorbij na mijn laatste blog, de tijd gaat zo snel!
2 weken geleden heb ik nog 1 weekje doorgebracht in CHAD, waar ik de vorige keer over schreef. Heb die week weer hetzelfde gedaan als de week ervoor, voornamelijk mee geweest met mobiele klinieken. Ook mijn eerste bevalling ooit gezien daar. Ik was bij de poli aan het meekijken met het hoofd van de afdeling gynaecologie en zij werd weg geroepen voor een moeizame bevalling dus ze vroeg me om mee te lopen. Dus daar stond ik dan ineens, random, midden in een bevalling zonder enige uitleg of voorbereiding haha. Bijzonder en indrukwekkend! Na kerst ga ik nog naar de afdeling gynaecologie/obstetrie dus daar zal ik er vast meer zien met wat meer uitleg/voorbereiding en minder random haha.

Het weekend erna ben ik een weekendje naar Mahabalipuram geweest met 5 andere studenten. Mahabalipuram is een stadje aan de Zuid-Oost kust, zo’n 2,5 uur hier vandaan. We hebben lekker gesurft, gewinkeld en historische monumenten bezocht (er zijn hier veel historische monumenten die ook op de UNESCO werelderfgoedlijst staan). Heel leuk een relaxed weekend gehad!
Vorige week heb ik een week doorgebracht in LCECU (Low Cost Effective Care Unit). Dit is ook een klein ziekenhuisje, maar deze levert zorg aan 5 andere wijken van Vellore, voornamelijk sloppenwijken. Opnieuw een ziekenhuis waar patiënten zorg kunnen krijgen voor weinig geld. Elke middag gaan de dokters naar 1 van de 5 sloppenwijken waar ze een poli hebben voor deze wijk (in bijvoorbeeld de kerk). Hier komen nieuwe patiënten maar ook chronische patiënten. Ze hebben mij ook een rondleiding gegeven in 1 van deze sloppenwijken. Dit was erg indrukwekkend. Ik heb huisjes gezien van een paar vierkante meter en mensen die alleen een zeiltje boven hun hoofd hadden. In deze sloppenwijken vindt heel veel huiselijk geweld plaats en is er veel alcoholmisbruik. Heel heftig om deze verhalen allemaal te horen. Sommige mensen verdienen nog geen €5,- per dag en moeten hiervoor heel de dag Bidi’s rollen (een soort sigaren). Op deze momenten besef ik mezelf heel erg goed hoe goed wij het in Nederland hebben. Ondanks dit alles, waren ook hier de mensen hier overigens weer zo ontzettend gastvrij, gastvrijheid is hier echt ontzettend belangrijk, dat is dan wel weer bijzonder om te zien.
Afgelopen weekend ben ik een weekendje naar Bangalore geweest, dit is de op 2 na grootste stad van India. Een compleet ander India, deze stad heeft 8,5 miljoen inwoners en staat bekend als IT-stad. De stad was redelijk Westers maar het was leuk om ook deze kant van India te zien. We hebben tuinen bezocht, het grootste parlementsgebouw van India, een tempel en weer wat gewinkeld. Ook zijn we naar een brouwerij geweest en heb ik na lange tijd weer een heerlijk speciaal biertje gedronken, jullie zullen wel begrijpen hoe gelukkig ik was ;).

Gisteren ben ik begonnen in het grote hoofdziekenhuis, Christian Medical College (CMC). CMC is het op 2 na beste ziekenhuis van heel India en er komen dan ook mensen van uit het hele land speciaal naar Vellore voor het ziekenhuis!! Het ziekenhuis is heel groot en er zijn HEEL VEEL patiënten. Ik had vandaag poli. Deze begon om 08:00 ’s ochtends en gaat gewoon door totdat de artsen alle patiënten van die dag hebben gezien. Dit kan oplopen tot 20u-22u. Huisartsen hebben ze niet in India dus deze poli’s zijn echt overvol. Overigens hebben deze patiënten allemaal wel een afspraak maar toch plannen ze er zoveel op een dag. De artsen werken echt super hard maar heel efficiënt is deze manier van werken niet haha. Ik sta deze week op de afdeling Interne Geneeskunde, niet helemaal mijn ding maar ze zeggen dat dit handig is voordat ik volgende week naar infectieziekten ga.

Mocht iemand zich trouwens afvragen hoe de zorg in de kleine ziekenhuizen betaald word (omdat de patiënten daar dus heel weinig of niks voor betalen). Dit geld komt van het grote ziekenhuis en dan vooral vanuit de privé-kliniek daar. Dit is een afdeling waar je heel veel betaalt voor een privé kamer. Het ziet er ook heel fancy uit vergeleken bij de rest van het ziekenhuis. De rijke mensen betalen dus eigenlijk voor de arme mensen. Daarnaast krijgt CMC heel veel geld van fondsen en sponsoren.

Naast de coschappen, eten we in de avonden nog altijd gezellig samen met de internationale studenten en ik doe nu ook voortaan 3 keer in de week yoga met een aantal meiden. Het is niet echt yoga maar meer een combinatie van yoga en buikspieroefeningen enzo. Het is op een dakterras van een arts en er doen ook veel artsen aan mee. Heel grappig en leuk om te doen!
Ik heb overigens ook nog altijd mijn kamer voor mezelf, heel chill!

Volgende week vrijdag vertrek ik al naar Kerala om daar rond te reizen met Kerst en NYE samen met 4 andere studenten uit Maastricht. Zij doen hun keuzecoschap in Manipal, een ander stadje in India. Aan de ene kant vind ik het jammer dat ik met de feestdagen niet thuis ben bij de family en Matthijs maar ik heb ook heel veel zin in het reizen!

Hele lange blog maar ik denk dat de volgende blog pas na het reizen verschijnt dus hele fijne feestdagen alvast voor iedereen!

Liefs!


Reacties

Reacties

Demi Smans

Wauw Roos, wat een wereld van verschil! Maar wat onwijs gaaf! Een bevalling meemaken gebeurd je ook niet dagelijks... maar super dat je overal zo bij betrokken wordt èn dat je er helemaal voor open staat! Had ook niet anders van je verwacht!
Geniet van al het moois, en natuurlijk ben je liever bij Matthijs en bij je familie met de feestdagen, maar ook dit is iets bijzonders!
Voor jou ook alvast hele fijne feestdagen en tot heel snel ?❤️

Ineke van Kessel

Indrukwekkend verhaal Roos.
Vergeet je je hele leven niet meer.?tante Ien

Thea V. Kessel

Lieve roos heel erg fijn om te zien en te lezen wat je allemaal ziet en de nieuwe dingen die je meemaakt en ervaringen die voor jou ook nieuw zijn heel veel liefs dikke kus oma Thea

Evelien

Lieve Roos, wat mooi om te lezen wat jij beleeft! Een levenservaring om nooit te vergeten! Byzonder allemaal! Ook voor jou fije feestdagen! En zeker een mooie voortzetting van jou avontuur! ????????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!